महाकवि लक्ष्मीप्रसाद देवकोटा ‘न भूतो न भविष्यति’

        साहित्यका महान् साधक तथा अक्षरका तपस्वी महाकवि लक्ष्मीप्रसाद देवकोटा (सम्वत् १९६६२०१६) नेपाली साहित्यका अप्रतिम प्राप्ति हुन् । उनको एक्लो आगमनले नेपाली साहित्यको आधुनिक कालमा स्वच्छन्दतावादी विचारधारा र आधुनिक निबन्धका क्षेत्रमा आत्मपरकताको अविर्भाव भएको पाइन्छ । त्यसो त नेपाली आधुनिक साहित्यका सबैजसो विधामा उल्लेख्य कृतिहरू दिएर उनले साहित्यको भण्डार मात्र भर्ने काम गरेका छैनन् । आधुनिक कविता र निबन्ध विधामा अनेक मानक स्थान समेत बनाएका छन् ।

        बाँचुन्जेल एक रुपियाँ समेत पुरस्कार नपाएका देवकोटालाई मृत्युपछि भने सम्वत् २०२३ सालमा ईन्द्रराज्य लक्ष्मी पुरस्कार बाट पुरस्कृत गरिएको थियो । जुन पुरस्कार उनकी धर्मपत्नी मन देवकोटाले ग्रहण गरेकी थिइन् ।

        आधुनिक कविता विधामा उनले स्वच्छन्दतावादी दृष्टिकोणलाई स्थापित गर्न जुन भूमिका खेलेका छन् त्यो उनका समकालीन कवि स्रष्टाहरूमा गौण मात्रामा देखिन्छ । युगकवि सिद्धिचरण श्रेष्ठमा देखापरेको क्रान्तिपरक स्वच्छन्दतावाद र कवि माधवप्रसाद घिमिरेमा पाइने प्रकृतिपरक स्वच्छन्दतावाद उनकै सोलोडोलो स्वच्छन्दतावादबाटै अनुप्राणित विचारहरू हुन् । प्रकृति, मानव र ईश्वरको समष्टि रुपलाई उनले ग्रामीण परिवेशको सन्दर्भमा व्याख्या गरेर स्वच्छन्दतावाद झल्काउने काम गरेका छन् । चाहे त्यो लक्ष्मी कवितासङ्ग्रह मा भएका कविताहरूमा हुन् या लक्ष्मी निबन्धसङ्ग्रह मा समेटिएका निबन्धहरूमा हुन् । मीमांशापरक दृष्टिले गहिरिएर हेरेका खण्डमा दुवै कृतिमा छताछुल्ल भेटिन्छ ।

पेशल आचार्य

        उनका सबैजसो निबन्धमा उनको आत्मपरक दृष्टिकोण अपरिमित देखिन्छ । वस्तुपरक निबन्धका साधक बालकृष्ण समका समकालीन देवकोटाले आत्मपरकताका सन्दर्भमा पूर्वीय र पाश्चात्य दृष्टिकोणलाई नेपाली माटो र ममत्वको सुवाष परि¥याएका छन् । पहाडी जीवन, के नेपाल सानो छ ? भलादमीनेपाली साहित्यका सर्वश्रेष्ठ पुरुष निबन्धलाई जो कोहीले गहिरिएर अध्ययन गरेका खण्डमा आत्मपरकताका फाँकीहरू पाउन सक्छन् ।

शब्दशिल्पी कालीगढ :

        विषयको चेत, सन्दर्भ र भावानुसार नयाँ र क्लिष्ट शब्द निर्माणमा देवकोटालाई महारथ प्राप्त थियो । उनी शब्दकोश मै नभएका शब्दहरू पनि प्रयोग गर्न रुचाउँदथे । उनको गद्यलाई पोथी गद्यको नामकरण गरिएको त्यसै होइन । उनले भन्न खोजेका कुराहरूलाई विश्वस्त बनाउनका लागि प्रकृतिको सौम्य र रौद्र रुपलाई सहारा लिएका छन् । एउटै मुनामदन खण्डकाव्य नेपाली लाहुरे संस्कृतिका लागि काफी छ । अझ कुञ्जिनी को कुरा यहाँ उठाइएकै छैन । हिजोका युवा मदनका आवरणमा पारिवारिक भरणपोषणका लागि भोट जान्थे भने आजका युवा राम, श्याम, हरि, दीपक र रमेशका नामगत आवरणमा अरब, कोरिया र मलेसिया जान्छन् । रेमिट्यान्सले धानेको छ अहिलेको नेपाल तर लाहुरे संस्कृतिमा कमि आएको छैन । अझ एककदम अघि बढेर भन्दा हिजो पुरुष मात्र लाहुर जान्थे भने अब महिलाहहरू समेत लाहुर जान थालेका छन् । मुनामदन का नाममा कस्तो कृति लेखेछन् हाम्रा महाकविले कि जो कहिल्यै पुरानो नहुने ? बरु अनन्त कृतिका लागि उपजीव्य कृति बन्न सक्ने ।

        आजसम्म राजा महाराजाहरूबाहेक जनताको स्तरबाट सबैभन्दा बढी शालिक हुने व्यक्तित्व अमर साधक देवकोटा नै हुन् । पुस्तकालय र वाचनालयका नाम पनि देवकोटाका नाम पदावलिमा धेरै राखिएका छन् । देवकोटापछि उनको लेखकीय धर्म र प्रवृत्तिलाई अघि लैजाने स्रष्टा शंकर लामिछाने हुन् । लामिछानेको रुमानी शैली, भाव गाम्भीर्यता र ओजपूर्ण लेखनमा देवकोटीय शैली र प्रवृत्तिको छाप परेको देखिन्छ । भारतका प्रसिद्ध समाजशास्त्री तथा संस्कृतिविद् साहित्यकार राहूल सांस्कृत्यायनका शब्दमा देवकोटा भारतीय साहित्यका त्रिमूर्ति पन्त, प्रसाद र निरालाभन्दा पनि महान् हुन् ।

जीवनदेखि मृत्युसम्म : कवितै कविता

        दस वर्षको कलिलो उमेरदेखि नै कविताको लत लागेका देवकोटाले मृत्युशैयामा जानु केही हप्ता अघिसम्म पनि कवितै साधना गरेका हुन् । भोकप्यास बिर्सेर तन, मन र धनका साथ कविता कर्ममा लाग्नु देवकोटाको प्यासन थियो । उनी लेखनमा जति स्वभाविक थिए व्यवहारमा ठिक त्यस्तै जँच्दथे । उनका दामलीहरूले निकै पछिसम्म पनि उनका मानवोचित व्यवहार र प्राकृतिकपनको व्याख्या उपव्याख्या गरेर लेखेका, अनुसन्धान गरेका र भलिभाँती रुपमा बताएका छन् ।

        देवकोटाको विख्यात् कलमलाई उनका पारिवारिक जीवनका अभाव, सन्तान पीडा र समस्याले समेत छेक्न सकेनन् । उनले सन्तान पीडालाई पनि लेखनमा ल्याएनन् । शोककाव्य भनेर लेख्ने फुर्सद उनलाई थिएनन् । झरना झरेजस्तै विषय र चेतमा लेखिरहने मानिसलाई विषयका अभाव हुने कुरा पनि भएनन् । सामान्य मानिसको जीवन बाँच्ने देवकोटा अहिलेका मानिसका मूल्याङ्कनमा एक सामान्य आम मानिस त थिए नै तर उनको सोच, व्यवहार र मानिसलाई हेर्ने स्वभाव चाहिँ आम मानिसभन्दा पृथक् र गहिरो थियो ।

        दुःखी, गरिब र अदना मानिसहरू देवकोटालाई औधी नै मन पर्थे । बालक, वृद्ध र वनितालाई उनी सदैव आदर गर्थे । प्रकृतिको काखमा गएर समय बिताउन पाउँदा उनी असीम आनन्दको अनुभूति सिर्जित भएको ठान्थे । जसबाट उनलाई लेखन र चित्रणमा ऊर्जा मिल्थ्यो । लेखकले यही समाजमा रहेर समाजकै कुरा लेख्ने हो । नयाँ ग्रह वा एलियन वस्तीका कुराहरू लेख्ने होइन । बरु लेखक समाजको वारेस भने हो ।

लहडी स्वभाव : केटाकेटीजस्तो निश्छलपना

        एकपटक दार्जिलिङ्मा देवकोटालाई माछा खाने सुर चढेछ । उनी कुनै कार्यक्रममा दार्जिलिङ् बोलाइएका रहेछन् । आयोजकहरूले हुन्छ पनि भन्न सकेनन् हुन्न भनी हाल्न पनि आयोजकहरूलाई उनीहरूको आतिथ्यता प्रदर्शन गर्ने मनले दिएनछ । देवकोटाको बच्चाजस्तै निश्छल मागलाई अन्त्यमा एकजना सहृदयी बेपारीका सौजन्यबाट परिपूर्ति गरियो । सोही माहोलमा डा. तारानाथ शर्माले देवकोटासँग अटोग्राफ मागेका थिए रे । देवकोटा त्यसबखत कुन के मुडमा थिए । उनले डा. तारानाथको कापी झटपट तानेर लेखिदिए –‘बाबु ! कविता नलेख्नु, कवितारुपि आगो (अनल)ले जिन्दगीभर पोलिरहन्छ । अव्याख्येय यो पंक्तिका बारेमा तारानाथ शर्माले आफ्नो कुनै संस्मरणमा मनोहारी भावमा सविस्तार लेखेका छन् ।

        कवित्व जन्तजात प्रतिभा हो । देवकोटाको कवित्व जन्मजात भए पनि त्यसलाई उजिल्याउन उनको घरको वातावरण र भाउजूको विशेष प्रेरणा रहेको पाइन्छ । भाउजूकै प्रेरणामा उनकै लागि म त अभागिनी पो भएँछु नामको कविता लेखेर नेपाली साहित्यको खासगरी कविता विधामा पाइला चालेका देवकोटाले प्रकाशित गरेको पहिलो कविताचाहिँ पूर्णिमाको जलधि हो । छन्द, गद्य र झ्याउरे शैलीमा समेत कविता लेख्न सक्ने अतीव प्रतिभाशाली देवकोटा मेरो पच्चीस वर्षको साधना छ । म कविता मै कुरा गर्न सक्छु भन्थे । हुन पनि कूल चालीस वर्षको कविता साधनामा रमे रमाएका कवि देवकोटाले जति गुणवत्तापरक कृतिहरू खासगरी निबन्ध, नाटक, खण्डकाव्य, महाकाव्य र कवितामा अन्य उनका समकालीन कविहरूले दिन सकेका छैनन् ।

देवकोटा गरिब थिएनन् : उनलाई गरिब बनाइयो

        गरिबी र सन्तान शोकले उनी दुईपटक मानसिक रोगी समेत भएका थिए । तर उनका पुत्र डा.पद्मप्रसाद देवकोटा गरिबी प्रसङ्गमा भने असहमति प्रकट गर्न खोज्छन् –‘त्यसबेलाका मानिसहरू प्रायः साइकल चढेर हिँड्थे । मोटर साइकलको जमाना आइसकेको थिएन । गाडी चढ्ने नेपालीहरू औंलामा गनिन्थे । राणा प्रधानमन्त्री र भाइभतिजाहरू मात्र कोहीकोही गाडी चढ्थे । देवकोटा चाइनिज कम्पनीको साइकल चढेर हिँड्थे । एकपटक देवकोटाको साइकल चोरी भयो । उनी ट्युसन गरेर पनि राम्रो पैसा आम्दानी गर्ने हुनाले हप्तादिन पनि नबित्दै उनले फेरि नयाँ चाइनिज साइकल चढेका थिए यसबाट पनि के थाहा पाउन सकिन्छ भने देवकोटा बास्तवमा गरिब थिएनन् । उनलाई गलत चित्रण गर्नेहरू र उनका बारेमा थाहा नपाउनेहरूले मात्र गरिबीको गीता उनलाई भनेरै जपेका हुन् । जुन उनका बारेमा असत्य हो ।

कहिले त्रिचन्द्र कलेजका प्राध्यापक, कहिले नेपाली भाषा समितिका लेखक पण्डित, कहिले मन्त्री, कहिले सम्पादक र कहिले पूरा समय लेखक परिचयमा बाँचेका देवकोटा बास्तवमा सरस्वती पुत्र हुन् । लेख्नकै लागि उनी मानव जीवनमा आए । लेखे । अजरामर कृति दिएर आज अमरपथका यात्री भएका छन् ।

        पेसागत स्थिरता नभएका देवकोटा आफ्नो जीवनमा धेरैथरी पेसा गर्न बाध्य भएका थिए । कहिले त्रिचन्द्र कलेजका प्राध्यापक, कहिले नेपाली भाषा समितिका लेखक पण्डित, कहिले मन्त्री, कहिले सम्पादक र कहिले पूरा समय लेखक परिचयमा बाँचेका देवकोटा बास्तवमा सरस्वती पुत्र हुन् । लेख्नकै लागि उनी मानव जीवनमा आए । लेखे । अजरामर कृति दिएर आज अमरपथका यात्री भएका छन् । कतिपय शोधार्थी र नूतन समालोचकहरू यो अभिमतमा विश्वस्त पनि छन् ।

        देवकोटालाई नजिकबाट चिन्नेहरूका शब्दमा –‘देवकोटाकी पत्नी मनराज्य लक्ष्मी देवकोटा धर्मभीरु महिला थिइन् । उनी कविप्रसाद गौतमको भजन मण्डलीमा प्रायशः गइरहन्थिन् । गौतम तिनताक काठमाडौँका जानेमाने धार्मिक व्याख्यान गर्न सक्ने मानिस थिए । उनले धार्मिक कार्यमा लामो समयसम्म लाग्दा धेरै रकम खर्च समेत गरिन तर देवकोटा आफ्नी साहिली बज्यैको यो धर्मप्रतिको लगावलाई सकारात्मक रुपमा लिन्थे । उनले कहिले पनि आफ्नी पत्नीलाई धर्मकर्म गर्नबाट अर्थका दृष्टिकोणले रोकटोक गरेनन् । मन्त्री भएका बेला देवकोटाले भिखारीहरूलाई पैसा दिएका खिस्साहरूका बारेमा धेरै कुराहरू साहित्यिक लेखकहरूका लागि आफ्नो लेखहरूलाई अघि बढाउने संकथन भएका छन् । गोजीमा भएका जति सबै पैसा हातले झिकेर दिँदा कुनै कुुनै भिखारीहरू त देवकोटालाई हेर्दै भाग्दै गर्दथे ।

        नेपाली भाषा र साहित्यप्रति उनको कस्तो लगाव थियो भने । भाषाशास्त्री तथा लेखक महानन्द सापकोटाले पूर्वतिर आफ्नो मातहतमा खोलेका प्राइमरी, मिडिल र हाइस्कुलहरूलाई स्वीकृतिका लागि देवकोटा शिक्षा तथा स्थानीय स्वायत्त मन्त्री हुँदा मन्त्रालयसम्मै ल्याएर डकुमेन्ट पेस गर्दथे । देवकोटा एकदुईवटा कागजहरू कमी भए पनि पहिले स्कुल चलाउँदै गर्नु पछि स्वीकृतिका लागि फाइल अघि बढाउनु भनेर तोकादेश गर्दथे । यो उनको नेपाली भाषा प्रतिको असीम श्रद्धा हो ।

ईश्वरीय मानव : देवकोटा

        मानिस तीन थरी हुन्छन् स्वार्थी, परार्थी र परमार्थी । आफ्नो मात्र भलो हेर्ने स्वार्थी हो । अरुको पनि भलो गर्नु पर्छ भन्ने भाव सँगाल्ने मानिस परार्थी हो । आफू बाहेक सबैको भलो हेर्ने मानिस परमार्थी हो । देवकोटा परमार्थी थिए । उनलाई सानादेखि ठूला कुराको कुनै पनि लोभ थिएन । लगाएका लुगा खोलेर दिनु, गोजीमा भएका पैसा माग्नेहरूलाई बाँड्दै हिँड्नु सामान्य स्वार्थी मानिसका बशका कुरा होइनन् । जीवनमा कहिल्यै भोलिको चिन्ता नगर्ने देवकोटा लेखनमा चाहिँ जहिल्यै भोलिलाई वाचाल पाराले बोलाइरहेका देखिन्छन् ।

        ‘मानिस जन्मेपछि मर्छ । देवकोटा पनि मानिस नै थिए । मानवकै जुनीमा मानवकै कोखमा बास लिएर जन्मिएका देवकोटाले आफ्नो पूरा आयु जिएर मर्न पाएको भए सम्भवत् उनले विश्वस्तरको नोबेल पुरस्कार समेत पाउने थिए । भन्ने तर्क गर्ने एकथरी विद्वान्हरू समेत नभएका होइनन् । अर्काथरीहरू भन्छन् –‘देवकोटाको प्रमिथस महाकाव्यलाई अङ्ग्रेजीमा अनुवाद गरेर नोबेल कमिटीमा बुझाइएको भए अवश्य पनि त्यसले नोबेल पुरस्कार पाउने थियो । एसियाकै ठूला कविका रुपमा मान्यता दिलाउन त्यसबेलाको सरकारले उति पहल गरेको होइन । उनलाई एकेडेमीबाट लखेट्नेहरूले अफ्रो एसियाली लेखक सम्मेलनमा भाग लिन रुसको तासकन्द विश्वविद्यालयमा गएका बेला उनले एकेडेमीबाट खाइपाई आएको वृत्ति समेत रोकिदिएका थिए ।

        मर्ने बेलामा उनलाई नेपाल सरकारले उनले चुरोट र मासु खाएको उधारो सबै तिरिदिएको थियो । सन्तानलाई छात्रवृत्तिको सुविधा दिएको थियो । क्यान्सरको रोग असाध्य रोग भए पनि केही रकमको जोहो गरिदिएको थियो । उनी जीवनभर स्वच्छन्दतावादी प्रवृत्तिका कविता, काव्य, निबन्ध र अन्य कृति लेख्दालेख्दा पनि जिन्दगीको उत्तरार्धमा गएर आखिरमा श्रीकृष्ण रहेछ एक भन्ने कविता लेखेर शून्यमा शून्यसरि बिलाए । यसमा भने कन्र्टोभर्सियल विचार देखिन्छ । के कुन कारणले देवकोटालाई श्रीकृष्णको चरणमा पु¥यायो । कि मानिस बूढो भएर थकित र गलित हुँदै गएपछि धर्म र भगवान्को शरणागत हुन्छ ? यस विषयमा चाहिँ अहिलेसम्म देवकोटाका बारेमा सन्धान भएका छैनन् । जति भएका छन् ती सबै ट्रयाक भित्रैबाट भएका छन् । आफूभन्दा अघिल्लो शिक्षक वा विद्वत्जनबाट नभएका शोधहरू गर्ने जोखिम आजसम्म कुनै पनि लेखक वा शिष्यले उठाएका छैनन् । यसमा चाहिँ मौनता किन छ ? नेपाली साहित्यका लेखक, सम्पादक र अनुसन्धाताहरूले चेतनामय शक्तिको उपयोग गरी कलम र किबोर्ड थिच्नु पर्ने बेला आएको छ ।

देवकोटा न भूतो न भविष्यति :

        अन्त्यमा, देवकोटाको एउटा कवितांश सेयर गर्दै यो लेखको बिट मार्ने अनुमति चाहन्छु –‘यो संसार घनघोर दुःख सागर हो भाइ भनेर कविताको आरम्भ गर्ने देवकोटाले म शून्यमा शून्यसरि बिलाएँ भनेरै कविता किन लेखे ? आज पर्यन्त नबुझिएको कुराको गुत्थी यही मात्र हो । नत्र जीवनभर खुसहाल परिस्थितिमा रहँदा होस् वा अभावका सुनामीसँग पौंठेजोरी खेल्दा होस् उनले स्वच्छन्दतावादी प्रवृत्तिका रचनाहरू नै लेखेर नेपाली साहित्यको भण्डार भरिदिएका छन् । उनी एक्लैले जति कृति लेखे त्यति त आजसम्म एउटा गतिलो र उम्दो कुनै पनि कवि लेखकले लेख्न सकेका छैनन् ।

        देवकोटा जयन्तीमा आज म यही निबन्धबाट उनीप्रति नूतन भावका साथ नमन गर्दै नेपाली साहित्यका अमर साधकप्रति श्रद्धाञ्जलि व्यक्त गर्न चाहन्छु ।

 

सन्भर्द सामग्री :

१) बन्धु, चूडामणि  : महाकवि देवकोटा, साझा प्रकाशन, पुलचोक ललितपुर ।

२) अनुसन्धाता शिव रेग्मी, साहित्यकारत्रय  : उपेन्द्र बस्नेत, महेश प्रसाईं र माधव काफ्लेसँग विभिन्न समयमा देवकोटा बारे गरिएका साहित्यिक भलाकुसारी ।

३) देवकोटा विषयक केही शोधहरू  : त्रिवि, केन्द्रीय पुस्तकालय, कीर्तिपुर ।

४) जोशी, कुमारबहादुर  : स्रष्टा देवकोटा, द्रष्टा परिवेशमा, साझा प्रकाशन, पुलचोक, ललितपुर ।

प्रतिक्रिया

सम्बन्धित